וידאו ומאמרים On-line

עייפות קולית

וידאו ומאמרים 5 באפריל 2019

"כואב לי הגרון/ בא לי לשתוק/ הקול צרוד/ שחוק / עייף…"

מוכר לך?

זו בעצם המשמעות של הכותרת "עייפות קולית". כל מה שבתחושה לקח אותנו לקצה, התיש אותנו פיזית והשרירים למעשה צריכים מנוחה או שיקום. או במובן יותר קליני, שחיקה של הרקמות או חולשה ואף התכווצות יתר בשרירים.

באופן מסורתי, החשיבה היא שהכל קשור לטכניקה. כלומר, עם טכניקה טובה נוכל לשיר לאורך זמן ולא צריכה להיות בעיה. אבל האמת היא שזה לא בדיוק ככה ויש מספר דברים שיכולים לעזור וחלקם קצת מפתיעים…

  1. כן כן…הטכניקה
  2. הפסקות אבל לאו דווקא מנוחות ארוכות
  3. כושר פיזי ותחזוקה
  4. באופן מפתיע – שגרת הופעות

"הטכניקה"

אז כן, בראש ובראשונה אנחנו צריכים לחשוב על עצמנו כמו ספורטאי קול. יש חשיבות לחימום ויש חשיבות גם ל"קירור". תחשבו על רקדנים ואתלטיים, כמה חשוב לעשות מתיחות לפני ואחרי ולהביא את הגוף למצב אופטימלי. אז גם במקרה שלנו – מתיחות שוות ערך לתרגילים במנעד גדול יחסית, להגיע נמוך וגם גבוה מייצר מתיחה בשפתות הקול (מיתרי הקול).

הטכניקה הרבה פעמים נחשבת ל"כלכלה נכונה". אם יש לנו טכניקה טובה נוכל לשיר היטב במינימום מאמץ ולמעשה אם נחזור לאנלוגיה של הספורטאים, ללמוד איך לרוץ לאורך זמן בלי לשחוק את הרצועות או להעמיס ולהגיע למצב של פציעה. זה אומר שכן צריך לחזק את השרירים ולבצע תרגילים שיעזרו למערכת השירה להיות ב"כושר" ובאותו הזמן ללמוד איך לא להפעיל שרירים שאינם נחוצים לדוגמה: מתח בשרירי הלסת, צוואר כתפיים וכו.

"הפסקות"

בעולם של המוזיקה הקלאסית, בו נדרשת שירה עוצמתית ללא הגברה, כבר הבינו מזמן שיש צורך בהפסקות. לכן מבצעים/ות תפקיד סולו יעלו לבמה כל יומיים ולא כל ערב. גם שגרת החזרות מאוד מוקפדת וידוע שאסור בשום אופן להעמיס על המערכת. אז לא לצאת לוויסקי וסיגריה אחרי ההופעה כן?

הגיוני לחשוב שבשירת פופ או שירה מודרנית, ברגע שיש לנו מיקרופון העומס הוא פחות חמור ולכן אולי אפשר להופיע כל ערב ולחפף קצת בחוקים. אבל המציאות היא אחרת. לפעמים יש שתי הופעות כל ערב ולפעמים יש גם הופעות בוקר, או תכניות אירוח או דברים שצריך לעשות בשביל היח"צ, אירועים חברתיים ועוד ועוד ועוד….

גם זמרות/ים עם טכניקה מושלמת שישירו וישתמשו בקול בתדירות כה גבוהה יגיעו באופן טבעי לעייפות כללית של הגוף זה בפני עצמו יעמיס גם על שרירי הקול. פה טמונה הסכנה האמיתית. אז כן חשוב לתכנן את לוח הזמנים וחשוב שיהיה זמן לנוח, לישון, לתת לגוף לחדש את הרקמות. אבל… בהקשר של הטכניקה….מנוחה קולית היא לעיתים תרפיה או מסאז' טוב לגרון. לדוגמה כמו המתיחות שהזכרנו או כמו תרגילי הקשית. שילוב של השניים יעודד את השרירים לא להתכווץ או לייצר בצקת בעקבות הטראומה. זו למעשה הסכנה במנוחה – שהשחיקה תתגבש לדלקת או בצקת בגלל שעצרנו לחלוטין פעילות קולית ואין גמישות ותנועה בשפתות הקול (מיתרי הקול).

דבר נוסף, כמה זמן לוקח לקול לחזור לעצמו?

כדאי להכיר את את הגוף שלנו. כל אחד ואחת מאיתנו קצת שונים, זה משתנה מגיל לגיל ומגוף לגוף. אם עברנו טראומה קולית והקול שלנו ממש מותש חשוב לדעת מה נדרש כדי שנחזור לעצמנו. בקיצור, קחו הפסקות ותנוחו, אבל תדעו איך לקחת את ההפסקות ואיזה טיפול הקול צריך וכמה זמן נדרש לגוף הספציפי שלכן/ם.

וכן – לישון זה חשוב!! ומה עוד?



"כושר פיזי"

חלק מנושא השגרה הוא הטיפול בגוף שלנו. בראש ובראשונה הגוף שלנו צריך להיות חזק ובריא. זה מתחיל מהאוכל והתזונה, ממשיך להמון המון נוזלים שצריך כדי שהשכבה הרירית של שפתות הקול תהיה עמידה וגמישה.

עובדה – שפתות הקול במצב יובש יהיו בסכנה. זה יכול לקרות מחשיפה לעשן וכימיקלים, או פשוט אם אנחנו בסביבה יבשה מאוד ואז כדאי להשתמש במכשירי אדים למיניהם כדי לשמור על לחות.

עוד דבר ששומר על הגוף שלנו בריא הם הגיינה וניקיון, כלומר אם אנחנו בסיור הופעות ועברנו במטוסים או ליד פיח של מכוניות ועיר גדולה, מומלץ לגרגר מי מלח, לשטוף את חללי האף ועוד.

אז כל מה שציינתי עד כה זו התחזוקה של הגוף, הניקיון, ההזנה והסביבה. אבל הכושר הפיזי הוא גם נושא מעניין, כי מחקרים הראו שפעילות אירובית תאמן את השרירים לחילוף חמצן יותר "כלכלי" מה שתורם לגוף בחידוש של רקמות וימנע שחיקה ו – עייפות קולית.

"שגרת הופעות"

אז סגרנו את נושא התחזוקה, ונמשיך לדבר על השגרה. אמרנו שהופעות מרובות ערב ערב יכולות להביא כל זמר וזמרת, אפילו עם טכניקה מצויינת למצב של שחיקה. אבל!!… זה לא הכל…

יצא לי לעבוד עם זמרות/ים תוך כדי סיורים והופעות מרובות והרבה פעמים קיבלתי תחושה שאני עומדת מול פלא של הטבע. הן/ם נראו לי עם כוחות על, כמו סוסי עבודה שקשה לשבור. ותמיד תהיתי למה?

לאחרונה התחלתי להבין את המשמעות של השגרה ואני מתכוונת ממש לרמה הכי מדוייקת של סדר שירים בהופעה. כאשר מבצעים את אותם שירים באותו סדר ערב אחר ערב הגוף כבר לומד להתאים את עצמו וכמעט נוסע על טייס אוטומטי והעבודה נהיית קלה יותר. מספיק שישנו לנו שיר אחד וזה יכול להעיף את הקול שלנו.

כמובן שלא בהכרח! אבל יש על כך יותר ויותר עדויות מעולם הבמה ועל כן כדאי גם באימונים שלנו להתאמן על ההופעה לפי סדר השירים ואם אנו יודעים שעלולים להיות שינויים, מומלץ להתארגן באימונים על החילופים האלה כדי שהגוף יכיר אותם.

זמרות/ים בשגרה של הופעות פשוט אימנו את השרירים להתכוונן לעבודה מאוד מסויימת. אפשר לומר שאלו שנמצאות/ים כרגע במספר הפקות שונות יסבלו הרבה יותר. כי אין שגרה, כי הכל מאוד דינמי ומעבר לכך שאין מספיק זמן להתאושש גם לגוף אין אפשרות לבנות תכנית מתקפה וצריך להיות בעירנות מתמדת לשינויים. אז הלך הסיכוי להיות על טייס אוטומטי…

זה לא אומר שזה בלתי אפשרי ואי אפשר לשרוד עבודה בהמון הפקות במקביל – יש לי לא מעט לקוחות שזו המציאות בה יידרשו לעבוד. זה אפשרי בהחלט. פשוט קצת יותר קשה ובסופו של יום, צריך ללמוד להקשיב לגוף שלנו, ללמוד מה הוא צריך ולהעניק לו את זה.

לסיום, סעיף חשוב ביותר שלא הזכרתי זה סעיף האנרגיה וכח הדמיון. מדהים כמה אנרגיה וכמה חידוש אפשר להשיג בעזרת אמונה, דמיון מודרך ומדיטציות. זה כבר מזמן לא סתם רוחניות, זה מוכח מדעית ומוכח בחוקי הפיזיקה. אז אל תזלזלו בכח הדמיון ובכח הריפוי של הגוף – הקשיבו פנימה, נשמו עמוק ובטוח תמצאו עוד פתרונות שלא צוינו כאן.

בהצלחה!

להפעיל את כל הגוף 12 בינואר 2019