וידאו ומאמרים On-line

הריון, לידה, שיקום וקול

וידאו ומאמרים 5 במאי 2019

קודם כל, אם אתם גברים. תשקלו פעמיים לפני שאתם קוראים את הפוסט הזה. זה לא לבעלי לב חלש וזה עוסק בנושאים פחות נעימים ויותר אינטימיים ומעט מגעילים שאישה צריכה להתמודד עימם. נשים, אם אתן רחוקות מגיל לידה או לא בכיוון כרגע, גם הייתי חושבת פעמיים…סתם שלא יבהיל או ידחה אתכן…אבל חוץ מכל האזהרות, הרגשתי שחשוב לחלוק כמה דברים חשובים שקשורים להורמונים הנשיים, לתהליך ההריון והלידה וההשפעות על הקול שלנו. אז אם בכל זאת בא לכן/ם לקרוא – א.נשים אני מזמינה בחום – זה כן טבעי וכן טוב לדעת!

 

נפיחות והורמונים

ידוע שאישה בהריון נוטה לבצקות, ומה הסיבה? ייצור הורמונים מסוימים, ריבוי נוזלים בגוף ולפעמים פשוט קושי של הגוף לייצר את הזרימה הנכונה של הנוזלים. הנפיחות הזו באה לידי ביטוי גם בעת מחזור וגם בעת ההריון והיא קיימת ממש גם בשפתות הקול (מיתרי הקול). זו הסיבה שנשים מסוימות מתקשות לשיר בזמנים האלה ולפעמים פשוט מופיעים להן יותר נמוכים בקול והן אוהבות את זה מאוד – זה כמובן בזכות העיבוי של שפתות הקול. במהלך ההריון הנפיחות באה לידי ביטוי פי כמה. זה כמובן משתנה מאישה לאישה, אבל זו הנטייה וזה בדרך כלל בשיא בחודשים האחרונים. אני אישית שרה משמעותית פחות ואין הרבה תרגילים שנעימים לי בחודשיים האחרונים.

הנפיחות היא אחת הסיבות לחוסר נעימות. עוד סיבה היא מחסור בחמצן ותפקוד פחות יעיל של מערכת הנשימה. פה יש סיבה די ברורה – הסרעפת נדחפת גבוה גבוה ומפנה מקום לרחם ולעובר ואז הקיבולת של הצלעות והגמישות של כל האזור פוחתת. תרגילי נשימות בזמן ההריון זה דבר נהדר אבל כל דבר צריך להיות בעדינות. דברים שדוחפים את הסרעפת למטה בכח ועצירת הנשימה אינם תרגילים אידאליים לאישה בהריון. הדבר הכי נכון לעשות זה לעודד תנועה וזרימה ולא לעשות פעולות שמפעילות יותר מדי כח ולחץ. יחד עם זאת, אישה שתרגלה סגירת מיתרים ובלימת אוויר לפני ההריון תוכל להשתמש בתרגילים האלה בעת הלידה עצמה כדי לעזור לעובר לצאת!

 

עיכול עיכול….

כל הדחיסות הזו כמובן גם מפריעה למערכת העיכול ואז יש הרבה יותר גרעפסים, רפלוקס, לעיתים בחילות, הקאות לא עלינו ובעיות ביציאות ואפילו טחורים…תענוג!! איזה תרגילים יכולים לעזור כאן? במקרה הזה לנשום עמוק (לא תרגילים שמפעילים כח ולא לעצור את האוויר) ופשוט לעודד את הסרעפת לרדת קצת יותר למטה בעדינות וזה יעזור לקיבה לרדת קצת יותר נמוך ולהתמקם באופן שלא מעלה לנו את כל האוכל למעלה. הנשימות גם מרגיעות את הגוף ועוזרות לייצר זרימה נכונה יותר, הליכות, יוגה פילאטיס ומתיחות גם יעזרו מאוד ושוב חוזר הפזמון – כל אישה והסיפור שלה – תקשיבו לגוף שלכן הוא יגיד לכן מה טוב לו ומה לא.

מילה על הקאות. הקאה אינה בריאה לשפתות הקול כמו ששיעול אינו בריא ויוצר חיכוך אז כמובן שצריך להמעיט אבל לעיתים פשוט אי אפשר להימנע ויש תקופה של הקאות שצריך לשרוד אותה. יש לציין שיש נשים שסובלות ממחלה לא פשוטה במהלך ההריון שנקראת "היפראמזיס גראבידרום". אני אצטט את אוראל רוזיליו זמרת ומורה לפיתוח קול שפרסמה כמה מילים חשובות על הנושא:
"לחלק מהנשים החצי הראשון של ההריון במקרה הטוב או כל ההריון במקרה הממש רע מלווה בהקאות עשרות פעמים ביום, אישפוזים, אינפוזיות, ולעיתים אפילו זונדות.
פעם היפרמזיס היתה אחת הסיבות המשמעותיות שנשים מתו בגללה..
בהריון של אוריקוש שלי, האהבה של חיי, סבלתי מהיפרמזיס, לא קשה מידי ברוך ה', אבל בואו נגיד שעד חודש חמישי היתה לי מיטה קבועה במיון, יד ימין מחוררת מאינפוזיות, ו6 קילו פחות תוך שבועות. ועדיין, המודעות לזה כל כך נמוכה.."

אני חושבת שראיתי גם מופע סטנד אפ של אישה הריונית בתוך התקופה הזו, היא דיברה על המאבק הזה בפתיחות ותארו לכם כמה זה קשה לעלות על הבמה בתקופה כזו. אני מצדיעה לה ולאוראל ולכל אישה שצריכה לעבור את זה!

תזונה

מבחינת תזונה יש כמובן אינספור דברים שאפשר לעשות בנושא. זו ממש לא המומחיות שלי אבל הדברים הידועים הם שאם יש עצירות ואפילו טחורים: לקחת שני שזיפים מיובשים להשרות במים ולשתות ולאכול. להרבות בשתיית מים וירקות וסיבים תזונתיים. שקדים ומלפפונים ידועים להקלת צרבות. בשקדים אגב יש חומצה פולית, הם טעימים לנשים מסוימות ואחרות יגידו שזה כמו לאכול קרש או עץ, אז יש אופציה לעשות את זה טעים – תבדקו את הכפכפים של ANNIE'S COOKIES – גם טעים, גם מתוק וגם שקדים שלא איבדו את הערכים התזונתיים שלהם. את הוויטמינים שצריך לקחת בהריון אני אישית התקשיתי לקחת בכדורים אז יש אופציות אחרות, תגלית השנה מבחינתי היא ספאטון שזה משקה מוכן בטעם תפוח עם מנה יומית של ברזל. לפני כן לקחתי טיפות אחרות שהשאירו לי טעם לוואי ועדיין השאירו אותי עייפה ומרוקנת. B12 אני לוקחת ECOSUPP והוא גם טעים לי.

כמו שאמרתי תזונה זו לא המומחיות שלי, ממש שווה לעשות שיעורי בית ולבדוק איזה סוגי אוכל יביאו ערכים חשובים. דברים פשוטים כמו להכין בבית פסטו עם בזיליקום אורגני פשוט עם בלנדר ידני שום, צנוברים, שמן זית ומלח אטלנטי. קונים לחם מחמצת בריא או הולך מצוין עם פטוצ'יני כוסמין וככה אנחנו מרוויחות סיבים תזונתיים ועל הדרך מסתבר שבזיליקום הוא ממש מעולה לייצור חלב. אז שלא יגידו שהקרייב לפסטו הגיע סתם!

 

חוץ מזה, בהקשר העצירויות… עשיתי משהו שהוא אסור – אז לא לנסות בבית, אני רק מספרת כאן כי אני חושבת שזה נושא שצריך לפתוח דיבור עליו בין הנשים.

זה נושא החוקן. אוי אוי כמה כיף בכתבה קצרה אחת נכון?

חוקן זה משהו שמלחיץ מאוד את הרופאים, הם יודעים שחוקן יכול לעודד זרימה ולעודד גם לידה, לכן הם מבקשים לא לעשות חוקן בסוף ההריון (בדיוק מתי שאישה עם עצירויות וטחורים מרגישה שהיא ממש צריכה אותו). זו גם אחת הסיבות שבעת הגעה לחדר הלידה המיילדות ימליצו ויציעו לעשות חוקן – כי זה באמת עוזר למערכת העיכול להשתחרר ולהתנקות ואז הגוף יכול להתפנות לעבודה החשובה של הלידה וגם יש הרבה פחות תקיעות ודחיסות סביב תעלת הלידה. כאשר אני מדברת על חוקן אני ממש לא מתייחסת לשטיפות מעיים/ קולוניק/ טיפולים אינטנסיביים אחרים שמשלבים חומרים שאינם מים ומלח. אני מתייחסת לכלי קיבול קטן שיכול לשמש להכנסת מעט מים או מי מלח מפי הטבעת לכיוון החלק התחתון של המעיים, מה שיעזור לשחרר חסימות ויעודד את השרירים של היציאה להיכנס לפעולה.  אם המצב היה קשה אני עשיתי זאת ואמרתי לעצמי תודה רבה אחר כך. לחילופין, אפשר לבקש מהרופא/ה נרות, אם יסכימו לזה – זה גם אחלה ועוזר לשחרר!! אצלי בלידה השנייה מצאתי את עצמי בתנאים של "להתאפק" ואם היו נותנים לי חוקן בשלב מוקדם יותר אני מאמינה שזה היה עוזר לי לזרז לידה. אך אין לדעת והכל השערות ותחושות – מכל לידה למדתי להקשיב יותר לגוף שלי ושחשוב להגיד מה אני צריכה (סוג של כלל לחיים נראה לי!). עכשיו בואו נדבר כזמרת לזמרת, מה קורה לנו הרבה לפני הופעות? מה ההתרגשות הרבה עושה לנו? למיטב ידיעתי לפחות אצל רובנו, יש הרבה טיולים לשירותים והגוף מתחיל להתנקות. בדיוק כמו שהוא שואף לעשות לפני לידה. במצב של התרגשות יש הרבה תנועה בגוף שמעודדת זרימה וחשוב מאוד ללכת איתה ולשחרר מה שצריך בשירותים. יתרה מזאת, לא טוב לגוף להישאר עם התקיעות הזו כי היא מובילה לעייפות, יש יגידו לעור לא נקי, ויש סיכוי טוב שקיבה מלאה שוב תייצר דחיסות אשר תמנע מהסרעפת ומערכת הנשימה לעבוד באופן חופשי מה שכמובן משפיע ישירות על הפקת קול. אז אם משהו תקוע וצריך לעזור לו להשתחרר…למה לא? נסו להתרגש, נסו לזוז ולנוע ואם כלום לא עובד…חוקן או נרות לפי המלצת הרופא/ה שלכן.

שרירים

אז אני כל הזמן חוזרת על הנושא של הזרימה בגוף, להקשיב לעצמנו, לאפשר תנועה כדי שלא נרגיש שהכל תפוס לחוץ ודחוס. מה לעשות, לפעמים זה לא כל כך פשוט. לפעמים השרירים כל כך כואבים ותפוסים שזה יכול לייצר כאבים בלסת או להפריע עוד יותר לנשימה. אז מה עושים? בשביל זה צריך לדאוג לעצמנו ולא להתפשר. קרה לי אישית שכולם אמרו לי שאני כנראה בלחץ ובגלל זה הכל תפוס לי, כבר התחלתי להיות בלחץ מזה שאולי אני בלחץ, אבל כשהמצב היה כבר ממש חמור הלכתי למטפל מדהים (מסאג'יסט) שמצא את מקור הבעיה בגב התחתון (אגב מאוד הגיוני במהלך ההריון!!) ואז חזרתי לנשום. מאז אני הולכת אליו באופן קבוע ועיסוי באזור שרירי הטרפז, בית חזה וצלעות – זה עיסוי שאני קוראת לו טיפול החמצן שלי. אני מיד מתחילה לנשום יותר טוב. ואני בעניין של לפרגן – אז ברוך בספא קסם במגע באור יהודה – מומלץ בחום רב. ממש המתנה הכי טובה שנתתי לעצמי – מהבחינה הזו הפכתי את ההריון השני והשיקום מהלידה להרבה יותר קל בזכות הטיפולים האלה.

חוץ מעיסויים, כמו שאמרתי יוגה מתיחות ודברים דומים הם נפלאים לאותה מטרה ואפילו יש ריקודי בטן שמתאימים להריון – תחפשו ביוטיוב, כל מה שקשור לתנועה באזור האגן יכול לעשות טוב ומהבחינה הזו כדור פילאטיס גדול – לישיבה לסיבובי אגן. תענוג גדול. ובשינה לא להתבייש לישון עם הרבה כריות – מה שצריך כדי שיהיה לכן נח!

את כל התנועות האלה – כמובן חשוב לדעת ולתרגל לקראת הלידה. יש תנוחות מסויימות ותנועות מסויימות שממש יכולות להקל על הגוף, תלוי כמובן באיזה סוג לידה אתן בוחרות ומומלץ להתייעץ עם דולה או במהלך קורס לידה כדי שתדעו בדיוק את האפשרויות שלכן ותוכלו לנסות אותן בלידה. אחרי הלידה השנייה פתאום כולנו הבנו כמה חשוב שתהיה לנו דולה לידינו או מישהי שתדריך אותנו ותשמור על האינטרסים והרצונות שלנו. יש המון שינויים כרגע בארץ בהתייחסות להריון ולידה, דברים שכבר מובנים מאליהם בחו"ל עדיין לא עשו את דרכם לפה. בנושא הזה יש תנועות שלמות של החופש ללדת בדרך שלך או אפס הפרדה שכדאי להכיר. אחת המעורבות הרציניות שאני מכירה היא הדולה יעל לוי ושווה לעקוב אחריה ולקרוא קצת כדי להבין על מה מדובר.

קול ולידה

יעל הייתה המדריכה שלנו ויצא לנו לשוחח על הקשר בין קול לבין לידה. אולי בעתיד עוד נוכל לשתף פעולה ולהצליב בין המחקרים של הקול למחקרים של הגוף והלידה. לי יש הרבה השערות, אחת מהן היא ששימוש בקול מייצר יותר התנגדות לאוויר והסגירה של המיתרים עוזרת לדחוף את הסרעפת מטה ולעודד את העובר לצאת. בנוסף שימוש בצלילים נמוכים מעודד את חלל התהודה בקנה הנשימה ומייצר יותר ויברציות שיכולות להקל על הכאב והרקמות. יעל גם הזכירה לי שקול זה משחרר, זה פורקן, ובזכותה הרשיתי לעצמי לנסות כל מיני קולות בלידה עד שגיליתי בתוכי זמרת רוק כבד מטורפת! באמת חבל שלא הקליטו את מה שיצא ממני בלידה השנייה – הבנתי הרבה דברים שם על המיתרים המדומים (מיתרי הקול/ שפתות הקול המדומות) והם הבינו אותי בחזרה.

לקינוח, אני חייבת לשתף בדברים נוספים שפינקו אותי מאוד בתהליך, דברים שממש עשו לי הבדל בין הלידות ודברים שלמדתי שכדאי להשקיע בהם. כמובן שזה אישי כמו בהכל…אבל שווה הצצה! ובאמת שאני לא מקבלת פה שום הטבות או הנחות – אני פשוט רוצה לשתף את אחיותיי הנשים בכמה דברים שעבורי עשו הבדל גדול ואם אני כבר עשיתי קצת שיעורי בית – למה שלא אחרות ירוויחו מהעניין? אם הגוף מתוחזק, הראש יותר נינוח ואז בסופו של דבר גם הנפש וגם הקול.

אז…

משאבה – מי שצריכה ומניקה זה כלי שעוזר אחר כך שאנחנו רוצות לחזור לעבוד וגם כלי שעוזר בהנקה עצמה אם יש פצעים כאבים וקושי בחיבורים וכו. בשביל זה גם ממש כדאי לעבוד עם יועצת הנקה כן? אבל מבחינת המשאבה עצמה. בהריון קודם פשוט השתמשתי באחת המשאבות המומלצות בארץ. הפעם עשיתי שיעורי בית ולא ויתרתי עד שמצאתי משהו פשוט מדהים וגאוני!! FREEMIE – זו משאבה שבאמת אם הייתי מבינה בייבוא – הייתי משקיעה בה ומביאה לארץ. דו צדדית נכנסת לחזייה. לא צריך להחזיק אותה – עושה יופי של עבודה וגם שקטה מאוד. אפשר ללכת, אפשר לעבוד במחשב, לשטוף כלים והידיים חופשיות לגמרי בזמן שהחלב יוצא – פשוט תענוג שאין מילים!!

משחה לטחורים – טבעית של HOME GALIL "המוגל קרם" – כדאי….

כורסת הנקה – וואלה…מסתבר שאם אפשר להישען כמו שצריך ויש תמיכה לגב, וגם ידיות נוחות שמתאימות לכרית הנקה…אז החיים יפים….אני קניתי כורסת KING של בייבי מישל…חלום שהתגשם באמת – והיופי זה שהכורסה הזו לגמרי עוברת ככורסת טלויזיה אחר כך…אז זו לא סתם כורסה לכמה חודשים והיא גם מתנדנדת אז עונה לכל הצרכים.

ודבר אחרון – לעצמכן או אם בא לכן לדאוג לאהובה שלכן שהיא בהריון. חבילת לידה של אפרת טופז גם שמן הנקה (עוזר מאוד בגודש ובייצור חלב), גם משחה טבעית ומדהימה לתפרחת חיתולים, והדובדבן שבקצפת ג'ל לתפרים ולקרעים. הג'ל הזה – קשה להסביר במילים. גם אם יש רק שפשופים באזור המפשעה אחרי הלידה אז שורף לעשות שתן. עם המשחה הזו – לא. פשוט מנקים את האזור ומורחים אחרי כל נתינת שתן וקסם…לא שורף יותר…מדהימה. היא אגב הייתה הרפלקסולוגית שלי בכל ההריון הראשון – קוסמת, ממש, מומלצת בחום.

זהו – אם הייתי יושבת אתכן לשיחה אני בטוחה שהיינו ממשיכות לחלוק חוויות ולדבר על דברים שיכולים לעזור לפחות לילה שלם אחד אם לא יותר…אבל כדאי שאסיים. אם יש לכן דברים שאתן רוצות להוסיף או לשתף אני מאוד אשמח שתשלחו לי למייל [email protected] ואז אוסיף כאן בתחתית המלצות חשובות נוספות שיכולות להקל על נשים בהריון בלידה ובתקופה שאחריה. יש לציין שיש לי תלמידות שעברו כבר חמש לידות…לא רק שתיים כמוני…אז קטונטי ובטוחה שיש עוד הרבה פניני חכמה של מנוסות יותר ממני!

מבחינה קולית, אחרי הלידה ואחרי תקופת מנוחה חשובה מאוד לגוף אפשר ומומלץ לחזור לשיר, להתחיל משירי ערש ושירי הרגעה לתינוק/ת ומשם לפעמים יהיה ממש כיף לעשות תרגילים אם זה נעים לכן ונעים לו/ה, אז למה לא? החינוך המוזיקלי כבר מתחיל… ובכל אופן כל הכבוד לכן על מי שאתן, ותהיו גאות ומאושרות על המתנה המדהימה הזו שיש לכן – להביא חיים לעולם, לטפח את החיים האלה ואל תשכחו לטפח את עצמכן!!

 

עייפות קולית 5 באפריל 2019